Ia bermula dari rumah dan maju setapak apabila berjaya menyewa kilang kecil bersama usahawan lain sebelum mengukuhkan kedudukan dengan beroperasi di kawasan industri kecil dan sederhana (IKS) di Demak Laut Industrial Park, di sini.
Bunyinya cukup mudah. Namun bagi pemilik Nurul
Food Industry, Salmah Ajis, perkembangan perniagaannya itu menuntut pengorbanan
besar serta kecekalan yang tinggi dalam berdepan dengan apa jua cabaran.
Walaupun sekadar berpendidikan sehingga
tingkatan lima dan langsung tidak mempunyai pengetahuan mendalam mengenai
perniagaan, ibu tiga anak ini menyahut cabaran untuk mengukuhkan ekonomi
keluarga bermula pada Ogos 1999.
Selepas 12 tahun, beliau kini boleh tersenyum
melihat produknya berjaya mendapat tempat di pasaran tempatan seperti kedai
runcit, pasar, sekolah dan pasar mini serta pasar raya.
Ditemui di kilangnya baru-baru ini, Salmah yang
merupakan ahli Persatuan Nelayan Asajaya/Semera berkata, apabila permintaan
semakin meningkat, beliau mendapatkan bimbingan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia
(LKIM) untuk meningkatkan pengeluaran.
Katanya, beliau mendapat bantuan Geran Peralatan
Projek Berimpak Tinggi (HIP) pada 2009 dan setahun selepas itu menerima bantuan
RM30,000 untuk membesarkan perusahaannya.
“Bantuan yang diterima pada 2008 serta program
mempelbagai serta menambahkan pendapatan pada 2009 selain dinaik taraf kepada
HIP oleh LKIM pada tahun yang sama telah membolehkan saya menghasilkan produk
berasaskan isi ikan dan sos cili,” katanya.
Antara produk yang turut dihasilkan oleh Nurul
Food Industry ialah sos cili ikan tahai, sos cili udang, sos cili, sos tomato,
cili boh, kuah rojak dan surimi.
Urus niaga perusahaan itu mencecah antara
RM200,000 dan RM300,000 setahun, sekali gus melayakkan beliau mendapat tempat
pertama Anugerah Usahawan Jaya sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan
Sarawak 2011 di Bintulu, baru-baru ini.
Kejayaan itu merupakan pengiktirafan kepada
Salmah sebagai seorang usahawan berjaya yang menjadi contoh serta model bagi
usahawan kecil lain yang mengimpikan kejayaan serupa.
Berkongsi pengalamannya dalam dunia
keusahawanan, Salmah berkata, seorang usahawan perlu mempunyai sifat dan nilai
seperti berani mengambil risiko, berfikiran terbuka dan inovatif.
Katanya, mereka juga mestilah berfikiran luas
dan bertindak dengan cekap serta berupaya membuat keputusan dengan cepat dan
berkesan.
“Semua sifat ini perlu ada dalam diri seseorang
usahawan dan sikap tidak mudah mengalah adalah kunci kepada kejayaan saya,”
katanya.
Di sebalik kejayaannya dalam bidang perniagaan
itu, Salmah juga tidak terlepas daripada berdepan dengan pelbagai ujian dan
kesukaran.
Bagaimanapun katanya, beliau tidak berputus asa
dan sebaliknya menjadikan kesukaran itu sebagai panduan dan pengajaran untuk
melakar lebih banyak kejayaan dalam perniagaan.
“Saya pernah ditipu oleh pembekal sehingga
mengalami kerugian RM25,000, jumlah yang besar bagi usahawan kecil seperti saya
.
“Saya juga pernah ditipu pembeli yang membeli
menggunakan kaedah runcit tetapi produk yang diambil tidak dibayar walaupun
selepas habis dijual,” katanya.
Muslim Best, syarikat makanan sejuk beku halal
dan berkualiti terkenal di negara ini mempelbagai dan memperluaskan produk
mereka untuk memenuhi permintaan tinggi di pasaran.
Pengurus Bahagian Francais dan Promosinya, Umi
Kalsom Salleh berkata, antara produk yang diperkenalkan adalah nugget,
sosej, daging burger, oblong, roti canai, roti pratha
serta kuih-muih tradisional seperti cucur badak, donut dan pelbagai lagi.
''Muslim Best akan menambah produk dari semasa
ke semasa produk-produk baru bagi memenuhi keperluan isi rumah yang mahukan
produk halal dan berkualiti," katanya di sini hari ini. Muslim Best yang
begitu dikenali dengan produk murtabak raja, semakin mendapat tempat bukan dalam
kalangan pembeli Melayu sahaja, malah turut diminati oleh kaum-kaum lain.
Mengenai dengan murtabak raja pula, beliau
memberitahu, produk murtabak raja akan terus mengekalkan keistimewaannya
menggunakan daging tempatan 100 peratus berkualiti tinggi dan perencah keluaran
Muslim Best dalam menyokong bahan-bahan berasas ciri-ciri makanan 1Malaysia.
Menurutnya, antara produk Muslim Best yang mendapat sambut tinggi adalah
murtabak raja daging berperisa sos lada hitam, murtabak raja sardin bersos
salsa nanas, murtabak raja kari ayam, karipap daging lada hitam, popia cendawan
berkeju dan samosa coklat pisang yang banyak dijual di hypermarket seluruh
negara.
''Produk-produk Muslim Best dibuat dengan penuh
teliti, berintikan 100 peratus daging lembu tempatan dan daging ayam tempatan,
sardin berkualiti, cendawan segar disaluti keju, gabungan pisang dan coklat,
telur bergred tinggi dan bawang segar," ujar beliau. Ditanya produk lain
Muslim Best paling digemari, katanya, produk makanan dikenali karipap Rindu yang
paling mendapat permintaan tinggi kerana intinya daripada daging lembu dikisar
yang dimasak bersama sos lada hitam, tanpa kentang atau keledek.
Mengenai kos bahan mentah seperti daging lembu
tempatan yang berharga hampir RM16 sekilogram pada masa ini, Umi Kalsom
berkata, walaupun harganya mahal, Muslim Best lebih mengutamakan kualiti,
khasiat dan kepuasan pembeli. Ditanya pasaran produk-produk makanan sejuk beku
Muslim Best, beliau memberitahu, produk antaranya seperti murtabak raja
mendapat sambutan hangat bukan sahaja di negara ini, malah di negara luar.
Contohnya, beliau memberitahu, pada karnival
makanan 1Malaysia Best di Perth, Australia baru-baru ini, murtabak raja
berperisa salsa nanas antara menjadi tarikan utama masyarakat Malaysia dan
rakyat negara itu. Malah, tambahnya, Muslim Best kini menunggu masa untuk
membawa masuk produk-produknya ke Perth selepas mendapat maklum balas dan
permintaan hangat daripada masyarakat negara itu sebelum melebarkan sayap ke
United Kingdom.
Umi Kalsom seterusnya berkata, dengan kapasiti
pengeluaran sebanyak 1,000 biji sehari, Muslim Best mampu untuk memasarkan
produk di seluruh Malaysia dan mengeksport ke Australia serta United Kingdom.
Mengenai perancangan Muslim Best pula, beliau berkata, pihaknya turut menyahut
saranan kerajaan memperkenalkan program pemasaran berkonsepkan 1Taman 1Stokis
1Usahawan 1Malaysia dengan matlamat mewujudkan setiap stokis di setiap taman
perumahan atau kawasan.
''Muslim Best turut menjalankan tanggungjawab
sosialnya dengan memberi peluang kepada ibu tunggal, suri rumah, kumpulan
pekerja dari sektor awam dan swasta berkecimpung dalam perniagaan ini dengan
modal serendah RM1,000," katanya. Beliau berkata, pihaknya akan
menambahkan bilangan stokis kepada 200 orang menjelang akhir tahun ini dan mereka
yang berminat boleh menghubungi talian 03-80622780/ 80622781 atau layari
facebook MuslimBest Group.
Dua puluh enam
tahun lalu Noraini Ahmad merupakan seorang petugas firma insurans di siang hari
dan menguruskan perniagaan bakeri Noraini's Cookies di rumahnya pada sebelah
malam.
Beliau mengupah suri-suri rumah di kawasan kejiranannya untuk membantu membuat pelbagai kuih-muih tradisional Melayu dan konfeksi yang beliau kemudian bekalkan kepada kafeteria serta kantin sekolah.
Perniagaan sampingan ini membolehkan beliau meraih purata pendapatan RM4,000 sebulan.
Bakat beliau dalam membuat kuih menarik perhatian seorang chef hotel yang kemudian menempah kuih-muihnya untuk hotel itu.
Selepas itu, hotel-hotel utama lain, restoran serta pasar raya turut ikut serta. Produk Noraini juga menjadi juadah di konvensyen tahunan Umno di PWTC.
Pada masa itu beliau mendapat pulangan sehingga RM20,000 sebulan.
Apabila beliau mula menerima tempahan bagi kuih-muih Melayu dan biskut untuk sambutan Hari Raya, Noraini membuat keputusan berhenti kerja dan menumpukan perhatian sepenuh masa kepada perniagaan.
Pada 1994 Noraini melabur RM25,000 untuk memperbadankan Noraini Enterprise Sdn Bhd, yang membuat kuih-muih dan biskut khusus untuk musim perayaan di sebuah rumah kedai berdekatan pasar malam Paya Jaras di Sungai Buloh.
Produknya boleh dikatakan dibekalkan kepada hampir semua penjual tepi jalan di Jalan Chow Kit dan Jalan Tuanku Abdul Rahman setiap Ramadan. Syarikat ini mencatatkan pulangan sebanyak RM70,000 di musim perayaan pertamanya.
Perniagaan beliau terus meningkat maju dan pada 1997 kilang syarikatnya berpindah ke Kampung Sungai Pelong di daerah Petaling. Bagaimanapun, tidak sampai setahun kemudian perniagaannya dilanda musibah akibat kegawatan ekonomi. Jualan merudum teruk.
Noraini terpaksa bertungkus-lumus untuk menyelamatkan perniagaannya tetapi akhirnya operasi syarikat terhenti sementara. Bagaimanapun, di sebalik musibah ini muncul pula peluang baru. Untuk mencari rezeki hidup, Noraini membuka sebuah gerai di Plaza Angsana di Johor Baharu yang menjual kuih muih dan konfeksi.
Usaha beliau ini menerima sambutan baik dengan hasil jualannya mencecah hampir RM1,000 setiap hari. Selama empat tahun yang berikut perniagaannya itu terus meningkat maju dan ia turut membabitkan sebuah restoran khusus menjual pelbagai jenis laksa dan masakan Melayu tradisional.
Sementara itu, kilang biskutnya di Selangor kembali beroperasi. Kedua-dua perniagaan berkembang pesat – kilang ini menyaksikan pulangan RM150,000 setiap musim sementara perniagaan di Johor Baharu diperluas kepada 17 buah gerai meliputi seluruh Lembah Klang dan juga sehingga Ipoh.
Bagaimanapun hasil bulanannya tidak lagi meningkat memandangkan pasaran tempatan sudah tepu. Beliau kemudian memutuskan untuk menceburi perniagaan di luar negara.
Pada 2004 beliau menubuhkan Noraini Cookies Worldwide Sdn Bhd dan menjenamakan produknya selain memasarkannya dalam bungkusan yang lebih menarik bersama logo rasmi syarikat. Pihak pengurusan syarikat mengambil bahagian dalam pelbagai program latihan, dan kempen promosi perniagaan tempatan dan antarabangsa yang dianjurkan oleh agensi kerajaan seperti Mara, MeCD, Fama, dan Konsortium Usahawan Makanan dan Industri Asas Tani Sdn Bhd (Komita).
Beliau mengupah suri-suri rumah di kawasan kejiranannya untuk membantu membuat pelbagai kuih-muih tradisional Melayu dan konfeksi yang beliau kemudian bekalkan kepada kafeteria serta kantin sekolah.
Perniagaan sampingan ini membolehkan beliau meraih purata pendapatan RM4,000 sebulan.
Bakat beliau dalam membuat kuih menarik perhatian seorang chef hotel yang kemudian menempah kuih-muihnya untuk hotel itu.
Selepas itu, hotel-hotel utama lain, restoran serta pasar raya turut ikut serta. Produk Noraini juga menjadi juadah di konvensyen tahunan Umno di PWTC.
Pada masa itu beliau mendapat pulangan sehingga RM20,000 sebulan.
Apabila beliau mula menerima tempahan bagi kuih-muih Melayu dan biskut untuk sambutan Hari Raya, Noraini membuat keputusan berhenti kerja dan menumpukan perhatian sepenuh masa kepada perniagaan.
Pada 1994 Noraini melabur RM25,000 untuk memperbadankan Noraini Enterprise Sdn Bhd, yang membuat kuih-muih dan biskut khusus untuk musim perayaan di sebuah rumah kedai berdekatan pasar malam Paya Jaras di Sungai Buloh.
Produknya boleh dikatakan dibekalkan kepada hampir semua penjual tepi jalan di Jalan Chow Kit dan Jalan Tuanku Abdul Rahman setiap Ramadan. Syarikat ini mencatatkan pulangan sebanyak RM70,000 di musim perayaan pertamanya.
Perniagaan beliau terus meningkat maju dan pada 1997 kilang syarikatnya berpindah ke Kampung Sungai Pelong di daerah Petaling. Bagaimanapun, tidak sampai setahun kemudian perniagaannya dilanda musibah akibat kegawatan ekonomi. Jualan merudum teruk.
Noraini terpaksa bertungkus-lumus untuk menyelamatkan perniagaannya tetapi akhirnya operasi syarikat terhenti sementara. Bagaimanapun, di sebalik musibah ini muncul pula peluang baru. Untuk mencari rezeki hidup, Noraini membuka sebuah gerai di Plaza Angsana di Johor Baharu yang menjual kuih muih dan konfeksi.
Usaha beliau ini menerima sambutan baik dengan hasil jualannya mencecah hampir RM1,000 setiap hari. Selama empat tahun yang berikut perniagaannya itu terus meningkat maju dan ia turut membabitkan sebuah restoran khusus menjual pelbagai jenis laksa dan masakan Melayu tradisional.
Sementara itu, kilang biskutnya di Selangor kembali beroperasi. Kedua-dua perniagaan berkembang pesat – kilang ini menyaksikan pulangan RM150,000 setiap musim sementara perniagaan di Johor Baharu diperluas kepada 17 buah gerai meliputi seluruh Lembah Klang dan juga sehingga Ipoh.
Bagaimanapun hasil bulanannya tidak lagi meningkat memandangkan pasaran tempatan sudah tepu. Beliau kemudian memutuskan untuk menceburi perniagaan di luar negara.
Pada 2004 beliau menubuhkan Noraini Cookies Worldwide Sdn Bhd dan menjenamakan produknya selain memasarkannya dalam bungkusan yang lebih menarik bersama logo rasmi syarikat. Pihak pengurusan syarikat mengambil bahagian dalam pelbagai program latihan, dan kempen promosi perniagaan tempatan dan antarabangsa yang dianjurkan oleh agensi kerajaan seperti Mara, MeCD, Fama, dan Konsortium Usahawan Makanan dan Industri Asas Tani Sdn Bhd (Komita).
Syarikat ini turut
menyertai pameran antarabangsa seperti MAHA, MIHAS dan acara yang dianjurkan
oleh Malaysia Trading House di United Kingdom, produk beliau menembusi pasaran
Singapura, Brunei, Laos, Myanmar, Kemboja, Vietnam, United Kingdom, Mauritius,
Afrika, Nigeria, Mahgribi dan Dubai.
Nasib menyebelahi usahawan yang bertekad tinggi ini, dan pada sesi sepadanan perniagaan MIHAS 2006, seorang perwakilan dari Kazakhstan menunjukkan minat untuk menjalin usahasama.
Ini membawa kepada sebuah usahasama dikenali sebagai Atamekent Noraini, yang mempunyai pelaburan dalam pengeluaran makanan, ladang tenusu dan gandum, serta perniagaan hotel dan restoran di Kazakhstan.
Restoran Astana Nura menawarkan pelbagai laksa Malaysia kepada warga Kazakh. Sementara itu, berbalik ke Malaysia, jualan bermusim mencecah RM1.5 juta pada 2007 dan seterusnya meningkat kepada RM2 juta pada musim berikutnya.
Banyak tempahan baru dan tempahan berulang diterima yang bermakna pengeluaran perlu dipertingkat dan memerlukan sebuah permis perniagaan yang lebih besar serta peralatan yang lebih baik.
Oleh itu pada 2008, Worldwide Cookies milik Noraini memperoleh sebuah lot kilang dua tingkat dan sebuah ketuhar automatik sepenuhnya.
Nasib menyebelahi usahawan yang bertekad tinggi ini, dan pada sesi sepadanan perniagaan MIHAS 2006, seorang perwakilan dari Kazakhstan menunjukkan minat untuk menjalin usahasama.
Ini membawa kepada sebuah usahasama dikenali sebagai Atamekent Noraini, yang mempunyai pelaburan dalam pengeluaran makanan, ladang tenusu dan gandum, serta perniagaan hotel dan restoran di Kazakhstan.
Restoran Astana Nura menawarkan pelbagai laksa Malaysia kepada warga Kazakh. Sementara itu, berbalik ke Malaysia, jualan bermusim mencecah RM1.5 juta pada 2007 dan seterusnya meningkat kepada RM2 juta pada musim berikutnya.
Banyak tempahan baru dan tempahan berulang diterima yang bermakna pengeluaran perlu dipertingkat dan memerlukan sebuah permis perniagaan yang lebih besar serta peralatan yang lebih baik.
Oleh itu pada 2008, Worldwide Cookies milik Noraini memperoleh sebuah lot kilang dua tingkat dan sebuah ketuhar automatik sepenuhnya.
Ramly
Mokni merupakan seorang tokoh usahawan Melayu yang telah mengecapi dan mencapai
kejayaan dalam bidang keusahawanan dengan begitu cemerlang dan patut diteladani
oleh usahawan-usahawan bumiputera yang lain. Kejayaannya bukanlah dapat
dinikmati dalam sekelip mata, tetapi terpaksa mengharungi dengan pelbagai
cabaran dan halangan. Dengan berbekalkan keyakinan diri dan ketabahan serta
kecekalan hatinya, beliau telah dapat mengembangkan perniagaannya dari gerai
menjual burger sehingga membuka kilang untuk mengeluarkan daging burger dari
300 keping sehari kepada 30 tan daging sehari selepas 20 tahun dengan jualan
tahunan kini mencatat RM42 juta.
Daripada
pemerhatian beliau semasa bekerja sebagai pemotong daging di sebuah pasar raya
di ibu kota pada awal 1970an di mana kebanyakan makanan sejuk beku yang tidak
pasti halal haramnya, telah mencetuskan idea beliau untuk menghasilkan daging
burger dan sosej yang ditanggung halal untuk dimakan oleh umat Islam di negara
ini. Sifat beliau ini jelas menunjukkan beliau adalah seorang yang bijak
merebut peluang dan berdaya kreatif dan inovatif serta berpandangan jauh.
Selain itu, beliau tidak pernah putus asa walaupun usahanya pernah
diperlekehkan oleh masyarakat dan juga pihak bank yang telah menolak permohonan
pinjamannya. Namun, dengan simpanan sendiri dan juga bantuan pinjaman yang
diberikan oleh Bank Pembangunan dan Malaysia Berhad telah membolehkannya
mengorak langkah untuk memajukan perniagaannya. Sekaligus telah membuktikan
peranan agensi kerajaan adalah amat penting.
Beliau
juga mengakui bahawa sokongan keluarga adalah amat penting untuk mendorongnya
terutamanya isterinya yang sentiasa memberikan dorongan kepadanya dan beliau
telah mengatakan bahawa kejayaannya adalah hasil sokongan kuat keluarga. Di
samping itu, beliau sentiasa memegang kepada prinsip kejujuran, menitikberatkan
mutu barangan yang dihasilkan, keutamaan dan pandangan pelanggan terhadap
barangan keluaran syarikatnya tidak pernah diambil ringan. Sebarang rungutan
dan ketidakpuasan hati oleh pelanggan, beliau pasti akan memperbaiki mutu
produknya dengan berjumpa dengan pelanggan tertentu dengan kadar segera untuk
mengetahui masalahnya. Ini dapat jelas menggambarkan corak pengurusan beliau
yang sangat cekap dan efisyen dalam menangani sebarang masalah yang timbul.
Hasil kegigihan beliau, beliau telah dianugerahkan beberapa kali Anugerah
Usahawan Terbaik .
Faiza Bawumi Sayed Ahmad
adalah pemilik syarikat pemborong beras Syarikat Faiza Sdn. Bhd. pada tahun
1964, wanita kelahiran Mesir ini telah berhijrah ke Malaysia kerana mengikut
suaminya. Pada ketika itu, beliau mampu menguasai Bahasa Melayu dan fasih
berbahasa Melayu setelah hanya tiga bulan di Malaysia kerana sifat beliau yang
peramah dan suka bergaul dengan jiran jirannya. Meskipun sudah berusia
lingkungan 60an, beliau yang mempunyai tujuh orang anak dan juga seorang nenek
kepada 32 cucu sibuk masih giat merancang strategi bagi mengukuhkan
kedudukannya dalam pelbagai cabang perniagaan di negara ini.
Wanita yang
berperwatakan lembut itu sebenarnya seorang yang tegas. Beliau mahu memastikan
syarikat yang ditubuhkan perlu berada di landasan betul sekali gus mencatatkan
keuntungan saban tahun. Puan Faiza yang memangnya dilahirkan dalam keluarga
yang juga bergiat dalam perniagaan. Berkecimpung dalam bidang perniagaan sejak
kecil, beliau pernah menjadi juruwang di kedai milik bapanya. Pengalaman
tersebut mendorong beliau untuk bergiat secara serius dalam bidang perniagaan.
Setelah berkahwin dan
dikurniakan cahaya mata yg pertama, beliau mengikut suaminya berhijrah ke
Malaysia. Puan Faiza mencari aktiviti berfaedah yg boleh dilakukannya bagi
mengelakkan masanya terluang begitu sahaja. Beliau bermula dengan mengambil
upah menjahit sulaman dengan modal RM4 dan menjual pelbagai barangan dapur.
Beliau juga membeli kain ela dan membuat baju gaun untuk anak-anak kecil
jiran-jirannya. Kemudian beliau menghasilkan set sarung bantal. Hasil
jahitannya yang cantik dan kemas dijual kepada kawan-kawannya. Seterusnya,
beliau berniaga set ensiklopedia, diikuti bisnes pinggan mangkuk. Melalui
bisnes kecil kecilan ini, beliau menabung wang bagi menjadikan modal bisnes
seterusnya.
Beliau berminat pula menghasilkan rempah kari. Beliau membeli pelbagai rempah ratus seperti ketumbar, jintan, halba, cili kering, cengkih dan sebagainya untuk membancuh ramuan-ramuan tersebut bagi menghasilkan rempah kari ikan dan daging di bawah jenama Bunga Raya. Semuanya dilakukan sendiri di rumah, daripada mencuci, menjemur dan menggoreng rempah ratus tersebut. Kemudian, beliau menghantarnya ke kedai bagi dikisar dan diedarkan.
Selang beberapa tahun kemudian, Puan Faiza membeli pula sebuah mesin pengisar dan membuka kedai runcit dengan modal daripada menjual rempah kari itu. Dari situ beliau mendapati bahawa pemborong beras kebanyakannya dibekalkan oleh kaum lain. Beliau mula belajar pelbagai jenis beras. Puan Faiza memohon lesen pemborong beras dan menjual pelbagai jenis beras termasuk ponni, basmathi, beras wangi serta beras Siam setelah mendapat maklumbalas positif atas usaha selidik beliau pergi dari satu kedai ke satu kedai bagi mendapatkan respon sama ada mereka akan membeli berasnya jika beliau menjualnya. Para pelanggan yang melanggan rempahrempah beliau turut membeli beras daripadanya.
Pada permulaan, beliau agak buntu melihat satu lori treler penuh berisi beras diletakkan di hadapan rumah, namun beliau nekad dengan berusaha membungkus menggunakan jenama Bunga Raya dan menghantar ke kedai-kedai di seluruh Johor.
Perniagaan beliau mendapat sambutan walaupun mendapat persaingan yang agak sengit. Pada awal tahun 90an, syarikat telah mengambil peluang ke atas kepekaan masyarakat pada ketika itu kepada cara pembuatan dan kandungan makanan. Syarikat mula memperkenalkan dengan sejenis kategori beras berkualiti dari Kartanaka, India. Beras ini adalah jenis beras “Ponni”. Menerusi produk berkualiti dan berkhasiat sesuai untuk pesakit seperti pesakit diabetis, SFSB memperkenalkan beras “Ponni” ini ke seluruh Malaysia.
Syarikat beliau kini telah dikenali kerana kualiti produk yang tinggi, seratus peratus buatan Islam dan halal. Beliau berharap dengan penglibatan dalam penghasilan produk tersebut ia memberi pilihan kepada orang Islam untuk mendapatkan produk yang bermutu tinggi dan tanpa was-was meragui status halalnya.
Puan Faiza bukan sahaja menjadi Pengarah Urusan Syarikat Faiza, tetapi turut bertungkus-lumus menentukan operasi syarikat berjalan lancar dan turut terlibat dalam projek kilang milik Syarikat Faiza bernilai RM14 juta di Sri Gading, Batu Pahat. Kejayaan beliau sekarang bukan diperolehi dengan mudah, tetapi setelah mengharungi segala cabaran selama 43 tahun berkecimpung dalam dunia perniagaan. Puan Faizah berkata semua usaha yang dilakukan itu bukanlah untuk mengumpulkan kekayaan sebaliknya untuk menjadi pembayar zakat terbesar di Malaysia sekali gus membantu lebih ramai orang yang susah.
Puan Faiza menyarankan agar umat Islam di negara ini supaya hidup bersatu padu supaya tidak mudah ditindas oleh bangsa lain dan hubungan yang kukuh sesama umat Islam bukan sahaja mampu memajukan masyarakat Islam di negara ini, malah mampu meningkatkan kedudukan ekonomi masyarakat tersebut.
Puan Faiza berkata pengalamannya berniaga, termasuk berurusan dengan bangsa lain membuka mindanya untuk menyedarkan masyarakat Islam khususnya orang Melayu betapa perlunya mengamalkan sikap tolong-menolong antara satu sama lain seperti yang diamalkan bangsa lain. Beliau sentiasa mencontohi keperibadian Nabi Muhammad S.A.W dalam menjalankan kehidupan seharian, terutama amanah dan gigihnya Baginda Rasullulah dalam menjalankan perniagaan serta dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai pemimpin.
Beliau berminat pula menghasilkan rempah kari. Beliau membeli pelbagai rempah ratus seperti ketumbar, jintan, halba, cili kering, cengkih dan sebagainya untuk membancuh ramuan-ramuan tersebut bagi menghasilkan rempah kari ikan dan daging di bawah jenama Bunga Raya. Semuanya dilakukan sendiri di rumah, daripada mencuci, menjemur dan menggoreng rempah ratus tersebut. Kemudian, beliau menghantarnya ke kedai bagi dikisar dan diedarkan.
Selang beberapa tahun kemudian, Puan Faiza membeli pula sebuah mesin pengisar dan membuka kedai runcit dengan modal daripada menjual rempah kari itu. Dari situ beliau mendapati bahawa pemborong beras kebanyakannya dibekalkan oleh kaum lain. Beliau mula belajar pelbagai jenis beras. Puan Faiza memohon lesen pemborong beras dan menjual pelbagai jenis beras termasuk ponni, basmathi, beras wangi serta beras Siam setelah mendapat maklumbalas positif atas usaha selidik beliau pergi dari satu kedai ke satu kedai bagi mendapatkan respon sama ada mereka akan membeli berasnya jika beliau menjualnya. Para pelanggan yang melanggan rempahrempah beliau turut membeli beras daripadanya.
Pada permulaan, beliau agak buntu melihat satu lori treler penuh berisi beras diletakkan di hadapan rumah, namun beliau nekad dengan berusaha membungkus menggunakan jenama Bunga Raya dan menghantar ke kedai-kedai di seluruh Johor.
Perniagaan beliau mendapat sambutan walaupun mendapat persaingan yang agak sengit. Pada awal tahun 90an, syarikat telah mengambil peluang ke atas kepekaan masyarakat pada ketika itu kepada cara pembuatan dan kandungan makanan. Syarikat mula memperkenalkan dengan sejenis kategori beras berkualiti dari Kartanaka, India. Beras ini adalah jenis beras “Ponni”. Menerusi produk berkualiti dan berkhasiat sesuai untuk pesakit seperti pesakit diabetis, SFSB memperkenalkan beras “Ponni” ini ke seluruh Malaysia.
Syarikat beliau kini telah dikenali kerana kualiti produk yang tinggi, seratus peratus buatan Islam dan halal. Beliau berharap dengan penglibatan dalam penghasilan produk tersebut ia memberi pilihan kepada orang Islam untuk mendapatkan produk yang bermutu tinggi dan tanpa was-was meragui status halalnya.
Puan Faiza bukan sahaja menjadi Pengarah Urusan Syarikat Faiza, tetapi turut bertungkus-lumus menentukan operasi syarikat berjalan lancar dan turut terlibat dalam projek kilang milik Syarikat Faiza bernilai RM14 juta di Sri Gading, Batu Pahat. Kejayaan beliau sekarang bukan diperolehi dengan mudah, tetapi setelah mengharungi segala cabaran selama 43 tahun berkecimpung dalam dunia perniagaan. Puan Faizah berkata semua usaha yang dilakukan itu bukanlah untuk mengumpulkan kekayaan sebaliknya untuk menjadi pembayar zakat terbesar di Malaysia sekali gus membantu lebih ramai orang yang susah.
Puan Faiza menyarankan agar umat Islam di negara ini supaya hidup bersatu padu supaya tidak mudah ditindas oleh bangsa lain dan hubungan yang kukuh sesama umat Islam bukan sahaja mampu memajukan masyarakat Islam di negara ini, malah mampu meningkatkan kedudukan ekonomi masyarakat tersebut.
Puan Faiza berkata pengalamannya berniaga, termasuk berurusan dengan bangsa lain membuka mindanya untuk menyedarkan masyarakat Islam khususnya orang Melayu betapa perlunya mengamalkan sikap tolong-menolong antara satu sama lain seperti yang diamalkan bangsa lain. Beliau sentiasa mencontohi keperibadian Nabi Muhammad S.A.W dalam menjalankan kehidupan seharian, terutama amanah dan gigihnya Baginda Rasullulah dalam menjalankan perniagaan serta dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai pemimpin.
7. Zinon Food Industry
Zinon
Food Industry Sdn Bhd menyasarkan perolehan syarikat meningkat sehingga RM1
juta bagi semua jenis produk menjelang 2013 berbanding RM500,000 tahun
sebelumnya.
Pengurus Besarnya, Saiful Hisham Omar berkata, syarikat yakin pengeluaran produk meningkat daripada 5,000 paket kepada 10,000 paket pada tahun hadapan.
Menurutnya, syarikat juga merancang menambah jumlah produk sedia ada dalam pelbagai segmen makanan, di mana akan bermula dengan mi segera tinggi serat.
“Kami akan menambah produk baru dari segmen rempah ratus seperti 40 resipi masakan ready to cook (RTC) dari seluruh Malaysia.
“Produk RTC menjadi pilihan syarikat kerana ia mudah, sedap dan cepat untuk dimasak serta sesuai dengan gaya hidup masyarakat masa kini,” katanya kepada Sinar Harian.
Saiful berkata, buat masa ini syarikat mempunyai lebih 16 produk yang boleh didapati di pasar raya terkemuka negara termasuk Tesco, Carefour, Mydin dan rangkaian kedai serbaneka Muslim seperti Az-zain.
Katanya, semua produk itu dapat diperoleh dengan harga berpatutan serendah RM1.2O sehingga RM4 bagi setiap paket.
“Perniagaan yang dimulakan pada 1987 ini yakin produk yang dikeluarkan akan menarik minat pengguna terutama umat Islam kerana menjimatkan masa, tiada bahan pengawet, 100 peratus keluaran Muslim dan mempunyai sijil Halal, SK1M dan 1 Malaysia Best yang diiktiraf kerajaan.
“Slogan sedap, mudah, cepat menepati ciri, kualiti dan cita rasa produk digunakan agar kepuasan pengguna sentiasa diutamakan,” katanya.
Pengurus Besarnya, Saiful Hisham Omar berkata, syarikat yakin pengeluaran produk meningkat daripada 5,000 paket kepada 10,000 paket pada tahun hadapan.
Menurutnya, syarikat juga merancang menambah jumlah produk sedia ada dalam pelbagai segmen makanan, di mana akan bermula dengan mi segera tinggi serat.
“Kami akan menambah produk baru dari segmen rempah ratus seperti 40 resipi masakan ready to cook (RTC) dari seluruh Malaysia.
“Produk RTC menjadi pilihan syarikat kerana ia mudah, sedap dan cepat untuk dimasak serta sesuai dengan gaya hidup masyarakat masa kini,” katanya kepada Sinar Harian.
Saiful berkata, buat masa ini syarikat mempunyai lebih 16 produk yang boleh didapati di pasar raya terkemuka negara termasuk Tesco, Carefour, Mydin dan rangkaian kedai serbaneka Muslim seperti Az-zain.
Katanya, semua produk itu dapat diperoleh dengan harga berpatutan serendah RM1.2O sehingga RM4 bagi setiap paket.
“Perniagaan yang dimulakan pada 1987 ini yakin produk yang dikeluarkan akan menarik minat pengguna terutama umat Islam kerana menjimatkan masa, tiada bahan pengawet, 100 peratus keluaran Muslim dan mempunyai sijil Halal, SK1M dan 1 Malaysia Best yang diiktiraf kerajaan.
“Slogan sedap, mudah, cepat menepati ciri, kualiti dan cita rasa produk digunakan agar kepuasan pengguna sentiasa diutamakan,” katanya.
8. Dato Wan Mohammad Sani Salleh (Sani United Sdn.Bhd)
Sifat cemburu kepada kejayaan rakannya telah menjadikan Dato Wan Mohd Sani berusaha gigih dan bersungguh-sungguh utk berjaya, rakan baik beliau juga yg sentiasa terbuka utk membantu dan membimbing beliau juga wajar kita contohi. Sesungguhnya sifat kikir utk berkongsi ilmu dan busuk hati tidak wajar ada pada setiap individu yg hendak berjaya. Diharap perkongsian cerita pada kali ini dapat memberi manafaat pada kita semua.
PADA usia 33 tahun, anak muda ini bagaikan memiliki segala-galanya. Perniagaan yang memberi pulangan jutaan ringgit, bangunan sendiri sebagai pusat operasi perniagaan dengan kos pembelian serta pengubahsuaian mencecah RM7 juta, memandu kereta Ferrari F360 Modena bernilai RM1 juta dan mendiami banglo mewah bernilai RM 9 juta.
Dengan deposit RM500,000, kereta berwarna merah darah dengan janaan kuasa enjin V8 itu menjadi haknya tanpa ragu-ragu lagi.
Bagi Sani, jika mampu apa salahnya mengeluarkan wang saku sebanyak RM14,000 sebagai bayaran bulanan asalkan kepuasan memandu kereta berkuasa tinggi.
"Minyak isi penuh RM200, sekadar boleh memandu di bandar Kuala Terengganu untuk dua hingga tiga hari. Jika menuju ke Kuala Lumpur memerlukan kira-kira RM250," katanya.
Memang selayaknya anak muda itu digelar jutawan, tetapi dalam pertemuan baru-baru ini, beliau lebih gemar merendah diri dan mengatakan apa dimilikinya hari ini adalah rezeki diberi Allah SWT.
“Saya berusaha keras untuk capai kejayaan seperti hari ini. Namun, ketentuannya adalah daripada Allah SWT,” kata anak muda itu.
Anak muda yang dimaksudkan adalah Pengarah Urusan Sani United Sdn Bhd (SUSB), Datuk Wan Mohammad Sani Salleh, 33. Sejak tiga tahun lalu di sana-sini namanya sering menjadi sebutan.
Namanya harum kerana bas berwarna merah yang terukir namanya sendiri. Siapa tidak pernah mendengar nama Sani Express.
Destinasi ke ‘Pantai Timur’ sudah ditawan dan kini semakin ligat meneroka destinasi ke Alor Setar di utara.
Lebih mengagumkan, bermula bulan ini 25 bas dimiliki, semuanya bas dua tingkat yang tampak elegen dan semestinya menjanjikan keselesaan.
Bagi Wan Mohd Sani atau lebih mesra dengan panggilan Sani, apa dikecapinya hari ini di luar jangkaan, malah tidak pernah diimpikannya. Beliau memulakan perniagaan atas dasar minat dan mahu merubah kehidupannya ke tahap lebih baik.
“Biasalah... dulu saya seperti ‘main-main’. Masuk industri hiburan, jadi model, penyanyi dan pelakon sehingga lama kelamaan saya sedar sampai bila saya harus begitu.
“Ketika itu hidup sekadar untuk cari makan dan hiburkan diri sendiri. Bukan saya kata bidang hiburan tak menjanjikan kejayaan, tetapi biasanya sukar untuk cemerlang dalam bidang itu,” katanya ketika ditemui di Wisma Dato’ Sani di Klang Sentral, Klang bersama rakan karibnya, Pengarah Urusan Federal Malay Holding Sdn Bhd, Datuk Sharifuddin Musa.
Selama beberapa tahun menceburi bidang hiburan, Sani mengakui tidak nampak masa depannya dalam bidang itu.
Rakannya sejak zaman kanak-kanak, Datuk Sharifuddin dijadikan sebagai inspirasi selepas melihat rakannya berjaya dalam perniagaan.
“Melihat rakan yang berjaya, terutama Datuk Din (Datuk Sharifuddin), saya berasa ketinggalan. Dulu dia pernah bersama-sama saya menjadi model, tetapi dia meninggalkan bidang itu terlebih dulu untuk berniaga sehingga berjaya.
“Pada masa sama saya sedar, umur semakin meningkat dan yang boleh merubah keadaan saya ketika itu hanya diri saya sendiri,” katanya yang pernah menganggotai kumpulan Impression bersama Norman Hakim dan Eizlan Yusof.
Beliau meletakkan tekad untuk merubah tahap kehidupannya dengan berniaga sendiri.
Katanya, beliau bermula dengan membuka bengkel membaiki kenderaan di beberapa tempat seperti Kuala Lumpur dan Terengganu dan seterusnya mencuba perniagaan dalam bidang pengangkutan iaitu bas yang sememangnya menjadi minatnya.
“Ketika zaman sekolah, saya bersekolah di Kuala Terengganu dan keluarga pula di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Apabila berpeluang pulang ke Kuala Lumpur saya memilih bas sebagai pengangkutan.
“Boleh dikatakan rutin saya ketika bercuti hanya menaiki bas dan tidur di atas bas. Jika ada cuti sehari sekalipun, malam saya naik bas ke Kuala Lumpur dan pada malam keesokan harinya saya pulang ke Kuala Terengganu,” katanya.
Ketika memulakan perniagaan dalam bidang pengangkutan, pelbagai cabaran getir terpaksa ditempuh dan beliau perlu bekerja keras sehingga terpaksa tidur di pejabat.
Pada 2003 Sani menubuhkan SUSB khusus untuk perniagaan pengangkutan itu.
“Ketika itu saya bersama dua lagi rakan kongsi. Namun tidak lama kemudian dua rakan itu menarik diri, menyebabkan saya terkontang-kanting seorang diri. Keadaan ketika itu memang getir,” katanya.
Beliau terpaksa berhati-hati kerana sebarang keputusan dibuat adalah tanpa dirujuk kepada sesiapa.
“Ketika ada dua rakan kongsi itu, saya boleh merujuk kepada mereka, tetapi apabila seorang diri, saya perlu membuat keputusan sendiri.
“Jika tersilap membuat keputusan, memang saya akan jatuh. Justeru sebelum membuat keputusan, saya fikir 10 kali,” katanya.
Sani berkata, ketika itu beliau hanya ada seorang pekerja dan dengan menggunakan sepenuhnya kudrat dan buah fikirannya, segala perancangan untuk memulakan operasi bas ekspres yang diimpikannya hanya menampakkan hasil selepas tiga tahun bertungkus lumus dan modal daripada institusi kewangan.
Katanya, beliau menanggung risiko besar kerana pinjaman yang dibuat, tetapi beliau berani dan yakin dengan apa yang dibuat.
“Bayangkan jika apa yang saya buat tidak menjadi. Bagaimana saya dapat melunaskan pinjaman dalam jumlah besar itu?
“Apapun pada Januari 2006 Sani Express ada di jalan raya dan alhamdulillah perjalanan perniagaan ini lancar, mendapat sambutan dan sejak itu perniagaan saya semakin pesat berkembang,” katanya.
Sani membuktikan ‘jalan’ dipilihnya berbaloi kerana hanya dalam tempoh tiga tahun Sani Express menunjukkan prestasi luar biasa.
Daripada seorang pekerja, Sani kini mempunyai 150 kakitangan sendiri. Daripada pejabat kecil di Ukay Perdana, Sani kini ada wisma sendiri yang dibeli dan diubahsuai dengan belanja mencecah RM 7 juta.
Wisma tiga tingkat dinamakan Wisma Dato’ Sani di Klang Sentral itu serba lengkap. Selain menjadi pusat operasi, wisma itu dilengkapi asrama, pusat latihan dan surau.
Paling menarik, segala operasi di kaunter tiket Sani Express di setiap negeri dipantau secara langsung menerusi kamera litar tertutup yang dipancarkan terus ke wisma berkenaan.
Menurut Sani, selain minat, antara faktor kejayaannya adalah sikapnya yang tidak malu bertanya dan belajar daripada sesiapa saja.
“Saya bukan sekolah tinggi sangat. Saya belajar daripada orang berpengalaman, malah dengan sesiapa saja. Dengan pemandu bas saya belajar, dengan mekanik saya belajar, malah dengan orang yang pernah gagal juga saya belajar kerana kegagalan itu akan saya jadikan iktibar.
“Daripada situ kita dapat ilmu, malah sampai sekarang saya masih belajar. Saya buat analisis dan kajian sendiri, baru kita boleh kendalikan perniagaan dengan baik,” katanya.
Statusnya sebagai orang bujang juga banyak memberi kelebihan kepadanya.
Beliau belum berkeluarga dan mampu memberi tumpuan 100 peratus kepada perniagaan.
“Setakat bekerja keras dari siang hingga tengah malam, ia ibarat alah bisa tegal biasa,” katanya yang menganggap pengalaman menjadikan bas ekspres sebagai pengangkutan utamanya dulu turut menjadi faktor kejayaannya.
“Dari dulu saya guna pengangkutan awam (bas ekspres), jadi saya tahu apa yang pelanggan nak dan saya gunakan pengalaman itu ketika menguruskan Sani Express.
“Selain itu saya mengambil berat setiap jawatan yang ada di syarikat ini, daripada kerani kaunter hinggalah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO). Ini kerana jika satu saja jawatan tidak berfungsi dengan baik, operasi syarikat akan terganggu,” katanya yang mesra dengan kakitangannya.
Sani berkata, tanpa keberkatan dan doa juga, tidak mungkin beliau berjaya.
“Apa jua perkara yang kita lakukan, kita kena berpegang kepada agama. Buat apa yang disuruh dan tinggalkan apa yang dilarang.
“Doa juga penting dan dalam hal ini ibu saya Sharifah Aini Syed Ibrahim Jamalulai sering mendoakan saya, begitu juga ayah saya. Kita juga perlu ingat kepada orang yang pernah membantu kita,” katanya.
9. Syarikat Mudim
Sdn.Bhd
Perniagaan Mudim Zakaria ( MUDIM )
telah diasaskan oleh Tuan Haji Zakaria Bin Arshad yang juga dikenali sebagai
Mudim Zakaria. Bermula dengan perniagaan ubat-ubatan tradisional secara
kecil-kecilan di kampung, perusahaannya bertambah maju dengan usaha gigih yang
dilakukannya. Kemudiannya pada tahun 1987, beliau berjaya menambah barisan
keluaran produknya dengan menjadi pengeluar kicap dan sos. Perkembangan dan
kemajuan MUDIM juga turut dibantu oleh kesungguhan anak beliau iaitu En.
Shaarani Bin Zakaria yang kini telah dipertanggungjawabkan mengambil alih
pengurusan syarikat.
En. Sharaani Bin Zakaria merupakan
anak ketiga daripada lima adik beradik. Beliau dilahirkan pada 8 Oktober 1960
di Kampung Jelutong, Mukim Tobiar , Pendang, Kedah. Beliau mendapat pendidikan
awal di Sekolah Kebangsaan Penghulu Jusuh, Pendang, Kedah, kemudian melanjutkan
pelajaran di Sekolah Menengah Pendang, Kedah dan beliau berjaya lulus Sijil
Pelajaran Malaysia. Setelah itu, beliau menamatkan pengajian tingkatan enam di
Sekolah Persatuan Belia Bimbingan.
Di awal usia 20-an, En. Shaarani
telah menceburkan diri dalam dunia perniagaan dengan bimbingan dan tunjuk ajar
daripada bapanya. Walupun ketika itu hanya perniagaan keluarga yang diusahakan
secara kecil - kecilan, beliau tetap berusaha bersungguh-sungguh untuk
memajukannya. Beliau begitu komited terhadap setiap kerja yang dilakukan
dan berazam untuk berjaya dalam bidang perniagaan. Melihat keyakinan dan
kesungguhannya yang mendalam terhadap pengeluaran kicap dan sos, bapanya
memberi beliau galakkan dan sokongan sepenuhnya untuk mengembangkan perusahaan
tersebut. Bagi memantapkan diri beliau dalam dunia perniagaan, beliau begitu
komitmen menghadiri pelbagai kursus yang dianjurkan oleh pihak yang berkenaan
seperti MARDI, MARA, MADA, FAMA dan SIRIM.
Bagi memantapkan lagi produk MUDIM
di dalam pasaran, En. Shaarani telah menyertai beberapa ekspo produk makanan
anjuran pihak-pihak yang berkenaan. Antaranya Ekspo MIHAS di Melaka, Ekspo IAT
di Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lumpur dan Ekspo MAHA di Serdang, Selangor.
Kesan daripada itu, permintaan terhadap produk keluaran MUDIM semakin
meningkat. Permintaan kepada produkMUDIM bukan sahaja dari pasaran tempatan
malah dari pasaran luar negara juga. Ini membuktikan En. Shaarani telah berjaya
meletakkan jenama ‘MUDIM’ di pasaran global.
Berkat doa restu daripada ayah dan
bonda tercinta, keluarga tersayang dan seluruh wargaMUDIM yang gigih berusaha,
kini En. Shaarani merupakan usahawan bumiputera yang berjaya menjadi pengeluar
kicap, sos, dan cuka. Beliau juga berjaya meletakkan jenama ‘MUDIM’sebaris
dengan pesaing yang lain di pasaran. Walaupun begitu beliau masih tekun
berusaha memajukan perniagaannya dan berazam untuk menjadi pengeluar kicap dan
sos terunggul di Malaysia.
PRODUK KELUARAN MUDIM
Syarikat MUDIM menawarkan pelbagai
barangan atau produk yang berkualiti tinggi pada harga yang berpatutan dalam
pelbagai saiz yang mengikut keperluan pengguna. Antara produk keluaran MUDIM
ialah Kicap Istimewa, Kicap Manis, Kicap Lemak Manis, Sos Cili dan Cuka Buatan.
BAHAN MENTAH
Produk utama yang dikeluarkan oleh
Syarikat MUDIM adalah kicap, sos, dan cuka. Oleh itu, syarikat MUDIM mendapat pembekal
utama dari Pulau Pinang yang membekalkan bahan mentah untuk pengeluaran produk
MUDIM. Bahan mentah yang digunakan oleh syarikat MUDIM adalah seperti soya,
caramel, gula, garam tepung, bahan pengawet dan perisa makanan yang dibenarkan.
Hubungan yang baik dengan pihak pembekal menyebabkan syarikat MUDIM tidak
mempunyai masalah mengenai bahan mentah dan hantaran bahan mentah akan sampai
pada waktunya.
Bahan mentah biasanya akan dihantar
seminggu sekali mengikut keperluan operasi agak stok tidak terlalu banyak atau
tidak terlalu sedikit.
Keadaan ini adalah untuk megelakkan
kerugian akibat lebihan stok. Pengurusan operasi syarikat MUDIM agak cekap dan
mampu membahagikan tugas kepada pekerja yang boleh melakukannya dengan baik.
Oleh itu. Hasil pengeluaran produk MUDIM dapat ditingkatkan dari semasa ke
semasa. Keuntungan yang diperolehi meningkat dari tahun ke tahun berikutnya
membolehkan syarikat MUDIM mengubahsuai kilang dan memperluaskan kilang agar
operasi lebih banyak dapat dijalankan.