Pengenalan
Pada sekitar tahun 1980an, boleh dikatakan 10 buah
motorsikal yang berada di jalanraya, 7 buah daripadanya adalah dari model Honda
Boon Siew. Sedar atau tidak nama Boon Siew pada motorsikal Honda ini bukanlah
datang dari Negara Jepun tetapi ia adalah nama individu yang bertanggungjawab
untuk membawa masuk motorsikal Honda terbabit ke Malaysia iaitu mendiang Tan
Sri Dato’ Loh Boon Siew (Tan Sri).
Menurut sejarah, Tan Sri adalah seorang yang buta
huruf dan tidak boleh membaca. Walaupun beliau tidak boleh menulis mahupun
membaca, namun daya ingatan Tan Sri adalah sangat baik dan beliau sering
bergantung kepada ingatannya dalam membuat sebarang pertimbangan dan keputusan.
Selain itu, beliau juga merupakan seorang yang sentiasa berpandangan jauh
kehadapan dan berkebolehan menjangka dan bersiap sedia. Ini adalah kunci kepada
kejayaannya pada hari ini.
Kehidupan
Datuk Loh Boon Siew berasal dari Kampung Hui, daerah
Fukian, sebuah wilayah yang di anggap paling miskin di China pada satu ketika
dahulu. Kehidupan keluarga Datuk Loh sangat miskin menyebabkan beliau tidak
pernah berpeluang ke sekolah.
Sejak kecil lagi beliau bekerja mengutip najis
haiwan sebagai baja pertanian dan memancing ikan untuk dijual sebagai tambahan
pendapatan keluarganya. Ketika berumur 12 tahun, ayahnya membawanya ke Pulau
Pinang untuk berhijrah dan mencari sumber pendapatan. Beliau disuruh oleh
ayahnya bekerja di sebuah kedai mekanik.
Mereka berdua tidak mempunyai sedikit pun masa untuk
bersuka-suka tetapi bekerja kuat untuk menghantar duit untuk keluarga yang
berada di China. Untuk memperolehi pendapatan lebih, di sebelah malam beliau
membasuh bas dan upahnya 10 sen bagi setiap bas. Ketika berumur 18 tahun,
beliau tertarik untuk berniaga sendiri dan sering memikirkan cara bagaimana
untuk mendapat peluang berbuat demikian.
Hasil daripada wang yang disimpan sedikit demi
sedikit, dia kemudian membeli beberapa peralatan mekanik bernilai RM 10.00 dan
8 buah bas berharga RM200.00 untuk diperbaiki dan dijadikan bas penumpang. Bas
ini mendatangkan hasil lumayan kepada beliau iaitu RM1.20 hingga RM 1.40
sehari.
Setiap keuntungan disimpan sedikit sementara bakinya
dijadikan modal pusingan semula. Dalam masa 7 tahun beliau mempunyai 40 buah
bas dan membuka kedai bateri serta barang ganti kenderaan. Selepas perang dunia
kedua tamat, Datuk Loh meluaskan perniagaannya dengan membuka kedai kereta
terpakai dan menjadi ejen pengedar beberapa jenis motosikal keluaran British.
Dalam tahun 1958, beliau melawat Jepun untuk makan
angin. Di Jepun beliau ternampak sebuah motosikal Honda yang belum pernah
digunakan di Malaysia dan berfikir mungkin mendapat pasaran baik jika dibawa ke
sini. Setelah mengesan siapakah pengeluarnya, beliau membuat perjanjian untuk
memesan 12 unit. Motosikal ini kemudian dijual kepada kawan rapatnya tanpa
mengambil apa-apa untung.
Motosikal Honda yang dibawanya ditertawakan oleh
orang ramai yang menganggap ia tidak berguna dan cepat rosak, namun ia tidak
mematahkan hasratnya untuk memperkenalkan motosikal sehingga menjelang tahun
1963, motosikal Honda menjadi kenderaan yang paling diminati.
Beliau adalah orang yang berjaya menempatkan
kereta jenis Honda sebagai kenderaan ketiga terbesar dijual di negara ini sejak
3 tahun lalu. Kini beliau mempunyai alasan untuk berbangga dengan kejayaannya
di dalam alam perniagaan dan tokoh korporat, sekali gus meletakkan beliau
sebagai seorang yang terkaya di Pulau Pinang dan antara 10 tokoh usahawan
terkemuka di Malaysia. Sehingga hari ini, nama Tan Sri masih lagi
setanding dengan ahli korporat yang ternama yang lain walaupun telah meninggal
dunia pada tahun 1995.
Sehingga kini legasi Tan Sri masih kuat di
Malaysia selagi motorsikal jenama Honda berada di atas jalan raya Malaysia.
Tugasan ini akan mengupas ciri-ciri keusahawanan yang ada pada Tan Sri sehingga
ia berjaya menjadikan beliau sebagai salah seorang usahawan yang berjaya
walaupun buta huruf dan tidak mempunyai sebarang latar belakang akademik yang
tinggi.
Ciri-ciri keusahawanan Tan Sri Loh Boon Siew
Antara ciri-ciri keusahawanan yang
dikenalpasti ada pada Tan Sri yang berjaya menjadikan beliau sebagai seorang
usahawan yang berjaya dan amat disegani di Malaysia adalah:
Berorientasikan Peluang
Semasa melakukan lawatan ke Osaka, Jepun pada
tahun 1954, Tan Sri terlihat sebuah motorsikal bersaiz kecil atau ‘cub’ yang
didapati sesuai untuk dibawa masuk ke Malaysia. Menurut sejarah, Tan Sri sanggup
mengejar motorsikal terbabit untuk melihat dengan lebih dekat lagi ciri-ciri
motorsikal terbabit. Ini kerana beliau berpendapat bahawa motorsikal jenis
Honda tersebut amat sesuai untuk digunakan kerana saiznya yang kecil dan ringan
sesuai untuk orang Asia yang rata-rata bersaiz kecil berbanding dengan
motorsikal buatan Eropah.
Pada ketika itulah, Tan Sri dapat melihat
motorsikal Honda ‘cub’ sebagai satu peluang bagi beliau untuk dijual di
Malaysia. Lantaran itu, Tan Sri telah berjaya mempengaruhi pengeluar motorsikal
terbabit iaitu Honda Motor Japan Limited untuk melantik beliau untuk menjadi
pengedar tunggal motorsikal Honda di Malaysia.
Dengan ciri orientasi peluang ini telah
berjaya menjadikan Tan Sri sebagai usahawan yang berjaya. Kemampuan untuk menghidu
peluang yang ada jelas menjadi kelebihan bagi seseorang individu untuk menjadi
usahawan yang berjaya.
Kemampuan Untuk Berwawasan
Sebagai usahawan yang berjaya, Tan Sri dilihat
sebagai seorang yang mempunyai wawasan yang tinggi untuk syarikat yang beliau
tubuhkan untuk membawa masuk motorsikal Honda ke Malaysia. Ini dapat dilihat
dengan terbinanya kilang motorsikal yang pertama di Malaysia iaitu Boon Siew
Assembly Plant milik Boon Siew Sdn Bhd di Kawasan Perindustrian Mak Mandin,
Pulau Pinang. Dengan terbinanya kilang ini pada tahun 1969, motorsikal Honda
tidak lagi dipasang di Jepun tetapi ia dipasang di Malaysia seterusnya dapat
menjimatkan kos pemasangan dan jualan.
Dengan terbinanya kilang ini, Boon Siew Sdn
Bhd juga telah memperkenalkan beberapa model terbaru motorsikal Honda bermula
pada tahun 1971 iaitu model Honda S90Z. Pada hari ini, terdapat pelbagai jenis
motorsikal Honda yang berada di pasaran.
Dengan sikap yang berwawasan tinggi inilah
yang memacu Tan Sri Loh Boon Siew untuk terus berjaya terutama dalam bidang
permotoran. Tidak semua usahawan mempunyai kemampuan untuk melihat ke hadapan
seperti Tan Sri. Sikap positif ini senjata utama di dalam usaha beliau untuk
terus bergerak maju di dalam industri permotoran Malaysia.
Berkeyakinan Tinggi dan Optimistik
Walaupun Tan Sri ialah seorang yang buta huruf
dan tidak mempunyai latar belakang akademik yang tinggi dan formal, ini tidak
bermakna beliau tidak boleh menjadi seorang yang berjaya. Berbekalkan dengan
daya ingatan yang kuat dan semangat untuk maju dan berjaya yang tinggi, Tan Sri
berjaya untuk memanipulasi kemampuan daya ingatan beliau untuk menjadi seorang
yang berjaya. Ini terbukti dengan kejayaan Tan Sri untuk mempengaruhi Honda Motor
Limited Japan untuk melantik beliau sebagai pengedar tunggal motorsikal Honda
di Malaysia
Kemampuan beliau untuk mempengaruhi pihak
pengurusan Honda Motor Limited Japan ini dilihat sebagai satu kejayaan yang
besar bagi rakyat Malaysia. Ini disebabkan bukannya mudah untuk mempengaruhi
pihak pengurusan Honda Japan apatah lagi untuk membawa produk keluaran mereka
ke negara yang pernah dijajah oleh tentera Jepun. Dengan persepsi rakyat
Malaysia yang negative di mana timbul kemungkinan tidak ingin atau tidak mahu
membeli barangan keluaran negara yang pernah menjajah di Malaysia iaitu Jepun,
sedikit sebanyak tidak menggugat minat Tan Sri untuk menjual motorsikal Honda
di Malaysia.
Berbekalkan dengan keyakinan tinggi yang ada
pada Tan Sri terhadap motorsikal Honda ini, jualan keseluruhan motorsikal Honda
di Malaysia telah pun menjangkau lebih 2 juta unit sehingga ke hari ini. Sikap
yakin untuk berjaya, optimistik dan berfikiran positif inilah yang telah
menjadikan Tan Sri seorang usahawan yang berjaya.
Mempunyai Tahap Komitmen dan Keinginan Untuk
Berjaya Yang Tinggi
Tan Sri juga dilihat sebagai seorang yang
mempunyai tahap komitment yang tinggi di dalam bidang permotoran. Daripada
seorang pelatih mekanik pada awal ketibaan beliau di Malaysia sehinggalah beliau
berjaya menjadi pengedar tunggal yang sah bagi mengedar dan menjual motorsikal
Honda. Komitmen beliau bukan sahaja tertumpu kepada penjualan motorsikal Honda
semata-mata tetapi atas dasar minat dan komitmen yang tinggi beliau mendirikan
kilang motorsikal yang pertama di Malaysia yang terletak di Mak Mandin pada
tahun 1969.
Untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya
seperti Tan Sri Loh Boon Siew, seseorang itu hendaklah mempunyai tahap
komitment dan minat yang sangat tinggi terhadap bidang yang diceburi. Dengan
komitmen yang tinggi ini, ia dapat membantu individu terbabit untuk menjadi
seseorang yang yang berjaya dalam bidang yang diceburi.
Mengambil Risiko Yang Sederhana
Kami juga mendapati Tan Sri adalah seorang
usahawan yang mengambil risiko secara sederhana. Ini dapat dilihat dengan
terbinanya kilang motorsikal yang terletak di Mak Mandin. Dengan terbinanya
kilang ini, maka jualan dan permintaan terhadap motorsikal dapat dipenuhi
secara konsisten.
Ini kerana sekiranya berlaku masalah di Negara
Jepun, motorsikal Honda masih dapat dikeluar dan dijual kerana ia dibuat di
Malaysia sendiri. Ini juga secara tidak langsung dapat mengurangkan kos jualan
akibat cukai import yang dikenakan terhadap setiap motorsikal yang diimpot
terus dari Jepun.
Walaupun Boon Siew Sdn Bhd telah berjaya
menjadi sebuah syarikat yang terkenal dan disegani di dalam bidang permotoran,
Tan Sri mengambil keputusan untuk tidak menyenaraikan Boon Siew Sdn Bhd di
Bursa Malaysia. Sehingga hari ini, Boon Siew Sdn Bhd masih lagi menjadi sebuah
syarikat Sendirian Berhad. Ini secara tidak langsung dapat menjamin kestabilan
syarikat kerana pegangan saham syarikat adalah terhad kepada keluarga Tan Sri
atau pihak yang berkepentingan dengan Tan Sri sahaja.
Faktor-Faktor Persekitaran Luaran
Walaupun perjalanan Tan Sri untuk menjadi
seorang usahawan yang berjaya nampak mudah tetapi apa yang berlaku adalah
sebaliknya. Senario ini bukan hanya berlaku terhadap Tan Sri sendiri malahan
hampir kesemua usahawan yang berjaya pada hari ini telah melalui liku-liku yang
sama sebelum bergelar usahawan yang berjaya. Ini kerana di dalam dunia
keusahawanan, faktor-faktor persekitaran luaran dapat menjejaskan perjalanan
seseorang individu untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya. Antara
faktor-faktor luaran yang perlu dinilai oleh seseorang usahawan adalah:
Politik dan Perundangan
Faktor ini adalah faktor yang terpenting yang
harus diberi perhatian oleh seseorang usahawan. Ini kerana faktor politik dan
perundangan yang stabil bagi sesebuah negara dapat menjamin kestabilan ekonomi
negara terbabit.
Seperti Tan Sri, kestabilan politik di
Malaysia pada permulaan perniagaan beliau telah berjaya membantu beliau untuk
berjaya. Ini berikutan ekonomi Malaysia pada ketika itu sedang giat dirancang
oleh kerajaan kerana negara baru sahaja merdeka. Sudah tentu dengan kejayaan
Tan Sri untuk mendapatkan lesen sebagai pengedar tunggal Honda di Malaysia
mendapat sokongan kuat dari kerajaan Malaysia. Ini secara tidak langsung dapat
meningkatkan tahap ekonomi negara pada ketika itu.
Ekonomi
Seorang usahawan yang berjaya juga harus mampu
meramalkan pertumbuhan ekonomi sesebuah negara itu. Ini kerana pertumbuhan
ekonomi yang stabil dapat memacu kepada pertumbuhan ekonomi yang mampan dan
seterusnya dapat membantu usahawan untuk berjaya.
Walaupun pada permulaan perniagaan Tan Sri
hanya dengan berbekalkan dengan hanya 15 buah motorsikal yang dibawa masuk ke
Malaysia, akan tetapi dengan keadaan ekonomi yang sedang bertumbuh maju selepas
kemerdekaan telah menyebabkan permintaan yang tinggi terhadap motorsikal
berbanding dengan kereta. Ini disebabkan keadaan sosio-ekonomi rakyat Malaysia
pada ketika itu belum lagi betul-betul berkembang maju.
Sosio-budaya
Faktor sosio-budaya ini terbahagi kepada dua
iaitu perubahan demografi dan juga keadaan sosial masyarakat setempat.
Kedua-dua faktor ini sekiranya dapat diramal dengan sempurna ia dapat membantu
usahawan untuk mengenalpasti potensi dan peluang perniagaan. Faktor
sosio-budaya ini juga dapat mengenalpasti kuasa membeli pengguna.
Selepas negara Malaysia mendapat kemerdekaan
pada tahun 1957, trend sosial rakyat pada ketika itu mula berubah. Dengan
hanya berbasikal untuk ke satu tempat seperti ke pejabat, rakyat Malaysia pada
ketika itu sudah diperkenalkan dengan motorsikal oleh penjajah sebelum kemerdekaan.
Tetapi kebanyakan motorsikal yang dibawa masuk oleh penjajah adalah bersaiz
besar seperti jenama Norton yang tidak sesuai dengan saiz tubuh badan yang
kecil masyarakat Malaysia.
Dengan melihat keadaan sosio-budaya yang
sedang berubah inilah, Tan Sri Loh Boon Siew telah berjaya mengenalpasti
peluang perniagaan yang baru iaitu dengan menjual motorsikal saiz yang kecil
dan ringan atau lebih dikenali dengan motorsikal ‘cub’.
Persaingan
Persaingan juga memainkan peranan yang penting
di dalam bidang usahawan. Seseorang usahawan itu harus mengenalpasti pesaing
mereka agar mereka dapat mengenalpasti kelebihan dan kelemahan masing-masing.
Persaingan yang sihat dikalangan usahawan dapat memajukan sesebuah perniagaan
akibat dari kemunculan inovasi-inovasi yang baru terhadap sesuatu produk
tersebut.
Bagi Boon Siew Sdn Bhd, pada awal
perniagaannya kadar persaingan adalah amat sedikit. Ini adalah disebabkan pada
ketika itu tidak ramai individu yang menceburi bidang keusahawanan khususnya
dalam bidang permotoran. Dengan sedikit strategi pemasaran yang baik, Boon Siew
Sdn Bhd telah berjaya untuk memonopoli industri penjualan motorsikal di
Malaysia.
Pelanggan/Pengguna
Faktor ini juga amat penting untuk diberi
perhatian oleh usahawan. Ini kerana pelanggan atau pengguna inilah yang bakal
menjadi penentu kejayaan sesebuah perniagaan tersebut. Sekiranya produk yang
disediakan gagal memenuhi kehendak pengguna, sesebuah perniagaan itu boleh
mengalami kegagalan.
Pengguna ini juga adalah cabang pemasaran yang
terbaik bagi sesebuah perniagaan kerana sekiranya produk yang disediakan
berkualiti dan memenuhi kehendak mereka, sudah tentu produk itu akan terus
menjadi perhatian mereka.
Walaupun motorsikal Honda dari negara Jepun
iaitu negara yang pernah menjadi penjajah Malaysia satu ketika dulu, Tan Sri
percaya bahawa motorsikal yang bakal dijual akan diminati ramai. Ini dapat
dibuktikan dengan hanya 12 tahun menceburi bidang permotoran Malaysia,
motorsikal Honda telah mendapat status No. 1 Perjualan Terbaik Motorsikal pada
tahun 1970. Dengan berbekalkan motto “You meet the nicest people on a Honda”,
ia secara tidak langsung telah menjadikan jenama Honda sangat popular di
Malaysia pada ketika itu.
Proses Kreativiti
Walaupun Tan Sri adalah seorang yang buta
huruf dan tidak mempunyai latar belakang akademik yang tinggi serta formal, ia
tidak menghalang Tan Sri daripada menjadi seorang usahawan yang berjaya. Ini
dapat dilihat dengan kejayaan motorsikal Honda untuk menjadi motorsikal nombor
satu di Malaysia sehingga ke hari ini. Tan Sri Loh Boon Siew ialah seorang yang
mempunyai tahap daya ingatan yang sangat tinggi.
Dengan keyakinan yang tinggi untuk berjaya,
Tan Sri dilihat telah berjaya mengenalpasti satu produk yang jelas amat
diperlukan oleh rakyat Malaysia iaitu motorsikal bersaiz kecil dan ringan.
Apabila Tan Sri ke Osaka, Jepun pada tahun 1957, Tan Sri telah melihat sebuah
motorsikal yang bersaiz kecil dan ringan berada di jalan raya bandar Osaka,
Jepun. Maka timbullah idea Tan Sri untuk cuba menjual motorsikal jenis ini di
Malaysia.
Lantaran itu, Tan Sri terus berhubung dengan
Honda Motors Japan Limited bagi mendapatkan hak untuk menjadi pengedar tunggal
di Malaysia. Tan Sri juga dilihat telah menjanakan idea yang bernas iaitu
dengan membina kilang motorsikal di Mak Mandin. Langkah proaktif ini telah
berjaya memastikan motorsikal Honda terus diminati di Malaysia. Dengan
terbinanya kilang ini, ia dapat menjamin kestabilan harga jualan motorsikal
Honda di Malaysia di mana faktor-faktor kenaikan duti import dapat diminimakan
kerana pengeluaran motorsikal Honda dibuat secara domestik.
Selain daripada aktif dalam
bidang permotoran, Tan Sri juga telah memperluaskan usaha niaganya dalam
pembangunan hartanah, perladangan dan perhotelan melalui syarikat perlaburannya
iaitu Oriental Holdings Sdn Bhd. Oriental Rubber and Palm Oil Sdn Bhd adalah
anak syarikat kepada Oriental Holdings Sdn Bhd yang mengembangkan usaha niaga
dalam sektor perladangan khususnya kelapa sawit ke Indonesia pada tahun
1994. Ini menunjukan Tan Sri adalah seorang yang kreatif di mana beliau tidak
mahu bergantung kepada satu bidang peniagaan (permotoran) sahaja.
Melalui kenyataan di atas, kita dapat melihat
bahawa proses kreativiti amat diperlukan untuk menjadi usahawan yang berjaya.
Usahawan tidak perlu untuk menjadi terlalu kreatif di dalam mengenalpasti
produk yang dipasarkan. Seperti Tan Sri, idea beliau hanya timbul semasa
lawatannya ke Osaka, Jepun. Idea yang timbul secara tiba-tiba atau “prompt
idea’ inilah telah menjadikan beliau usahawan yang berjaya.
Kesimpulan
Kesimpulan
Untuk menjadi seseorang usahawan yang berjaya
bukanlah jalan yang mudah untuk dicapai. Seseorang itu haruslah bijak di dalam
meramalkan produk yang sesuai untuk dipasarkan. Produk tersebut perlulah
bersesuaian dengan faktor sosio-budaya masyarakat setempat. Idea untuk
mendapatkan produk yang sesuai untuk dipasarkan juga bukanlah perlu dijanakan
melalui proses yang panjang atau sukar, tetapi idea yang timbul secara
tiba-tiba juga dapat membantu seseorang itu untuk menjadi usahawan yang
berjaya.
Seperti Tan Sri Loh Boon Siew, idea beliau
yang datang secara tiba-tiba semasa berada di Osaka, Jepun itulah yang telah
menjadikan beliau seorang usahawan yang berjaya. Dengan konsep “Not to reinvent
the wheel” inilah yang telah memudahkan usaha beliau untuk menjadi usahawan
yang berjaya. Dengan hanya membawa masuk motorsikal Honda ke Malaysia sebanyak
15 unit sahaya pada peringkat permulaan, ia terus mendapat tempat di hati
rakyat Malaysia. Sehingga hari ini, lebih dari 2 juta unit motorsikal Honda
berada di atas jalanraya Malaysia.
Business Plan
RANCANGAN
PERNIAGAAN D'ZAFRAN ENTERPRISE
KANDUNGAN
KANDUNGAN
- PENGENALAN
- TUJUAN KERTAS KERJA
- PROFAIL PERNIAGAAN
- PROFAIL PEMILIK
- SKOP PERNIAGAAN
- RANCANGAN PENGURUSAN
- RANCANGAN TEKNIKAL dan
PENGELUARAN
- PEMASARAN
- ASPEK KEWANGAN
- JUSTIFIKASI dan PENUTUP
LAMPIRAN
1.0 PENGENALAN
1.1 Industri makanan sejuk beku (frozen foods) dan konfeksioneri (confectionery) merupakan bidang yang semakin berkembang di Malaysia. Produk makanan yang berasaskan konfeksioneri seperti bakeri dan pastri (contohnya roti, kek, pizza dan biskut bakar) dan sejuk beku (contohnya karipap, sandwic, popia dan samosa) ini semakin menjadi pilihan warga Malaysia selaras dengan gaya hidup yang memerlukan makanan yang ringkas juga berkhasiat.
1.2 Bermula dengan minat yang mendalam terhadap pembuatan makanan berbentuk konfeksioneri (seperti bakeri dan pastri) kemudian pula disusuli dengan hasilan makanan sejuk-beku (seperti karipap, sandwic, popia dan samosa), serta tempahan yang diterima secara kecil-kecilan daripada saudara dan rakan terdekat, kami telah membuat keputusan untuk mengorak langkah secara serius dan seterusnya bercadang menubuhkan syarikat D'Zafran Enterprise serta akan mendaftarkan syarikat ini secara rasmi pada Januari 2007.
1.3 Premis perniagaan yang ditinjau berpotensi terletak di lot kedai kawasan perumahan di Taman Seri Gombak. Peluang ini membolehkan kami menambahkan lagi usaha bagi menyediakan pelbagai jenis makanan konfeksioneri dan sejuk-beku untuk jualan. Selain daripada itu pemilik bakal menyediakan khidmat tempahan dan khidmat hantaran terus ke rumah mahupun pejabat. Premis ini turut dijadikan pusat pembekalan produk makanan sejuk-beku dan bakeri untuk café dan kantin kawasan sekitarnya.
1.4 Secara ringkasnya pemilik telah menyertai kursus asas pembuatan pastri seperti karipap, roti, pizza dan kek di BAGUS Baking Center, Shah Alam dan cawangannya di Taman Melawati, yang menyentuh teknik dan kaedah yang betul dalam industri konfeksioneri (confectionery) meliputi kek, pastri, roti, coklat dan hiasan buah-buahan. Prestasi yang baik dan sambutan yang menggalakkan daripada pelanggan meyakinkan pemilik untuk menambah peralatan dan kelengkapan pengeluaran yang lebih efisyen. Justeru, melalui pembiayaan sebanyak RM30,000.00 (Rgt TIGA PULUH RIBU), perniagaan ini dapat diperkembangkan lagi.
1.5 Selaras dengan hasrat kerajaan untuk menghasilkan lebih ramai usahawan bumiputra dalam memperluaskan produk makanan halal, D'Zafran Enterprise berharap dapat menjadi syarikat berdaya saing dan maju, seterusnya dapat memperkembangkan lagi perniagaan kami.
2.0 TUJUAN KERTAS KERJA
2.1 Tujuan kertas kerja ini disediakan adalah untuk membentangkan perancangan perniagaan D'Zafran Enterprise yang menjalankan perusahaan makanan konfeksioneri dan sejuk-beku memfokuskan aspek pengurusan, pemasaran, perkhidmatan dan kewangan syarikat kepada pihak MARA dan seterusnya memohon pembiayaan berjumlah RM30,000.00 (Rgt TIGA PULUH RIBU).
2.2 Tempoh pembiayaan adalah selama 5 (LIMA) tahun dan pemohon turut memohon tempoh bernafas selama 2 (DUA) bulan. Kos pelaburan projek adalah sebanyak RM80,000.00 (Rgt LAPAN PULUH RIBU) merangkumi sebanyak RM50,000.00 (Rgt LIMA PULUH RIBU) adalah daripada modal awal pemohon manakala baki RM30,000.00 (Rgt TIGA PULUH RIBU) yang perlu dimohon melalui permohonan pembiayaan perniagaan ini.
2.3 Tujuan pembiayaan ini untuk kos disenaraikan seperti berikut:
Perkara
|
Nilai (RM)
|
1. Struktur kedai
|
15,000.00
|
2. Oven
|
3,000.00
|
3. Mixer
|
2,000.00
|
4. Mesin tunai
|
500.00
|
5. Working table
|
1,000.00
|
6. Trolley
|
1,000.00
|
7. Freezer
|
5,000.00
|
8. Tray
|
500.00
|
9. Induction stove
|
1,000.00
|
10. Bahan mentah
asas
|
1,000.00
|
Jumlah
|
30,000.00
|
2.4 Pengiraan pembayaran dan nilai ansuran pokok bulanan yang dirancang adalah sebanyak RM500.00 (Rgt LIMA RATUS) sebulan selama 5 (LIMA) tahun dengan faedah sebanyak 5% (LIMA PERATUS). Butir-butir terperinci adalah seperti berikut:
2.4.1 Nilai Pembiayaan : RM30,000.00
2.4.2 Kadar Keuntungan : 5%
2.4.3 Keuntungan Pembiayaan : RM1,500.00 setahun
2.4.4 Jumlah Pembiayaan : RM6,000.00 setahun
2.4.5 Bayaran Balik Bulanan : RM625.00 sebulan
3.0 PROFAIL PERNIAGAAN
3.1 Nama Syarikat : D'ZAFRAN Enterprise
3.2 Alamat Syarikat : 43, Jalan SG 6/15 Taman Seri Gombak 68100 Batu Caves Selangor
3.3 Alamat Operasi : 95, Jalan SG 3/1 Taman Seri Gombak 68100 Batu Caves Selangor (cadangan)
3.4 Alamat E-mel :
3.5 No.Tel/Fax :
3.6 No. Daftar Perniagaan : Januari 2007 [cadangan]
3.7 Tarikh Daftar Niaga : Januari 2007 [cadangan]
3.8 Aktiviti Perniagaan : Produk makanan konfeksioneri dan sejuk-beku
3.9 Pemilikan : Pemilikan Tunggal (100% Bumiputera )
3.10 Modal Permulaan : RM50,000.00
3.11 Bank Berurusan : Maybank [cadangan]
3.12 Alamat Bank : Taman Seri Gombak [cadangan]
3.13 No Akaun Bank : [cadangan]
3.14 Nama Pemilik :
4.0 PROFAIL PEMILIK
4.1 Nama Pemilik
4.2 Jawatan
4.3 Alamat
4.4 Telefon
4.5 E-mel
4.6 No. Kad Pengenalan
4.7 Tarikh Lahir
4.8 Bangsa
4.9 Agama
4.10 Taraf Perkahwinan
4.11 Kelulusan Akademik
4.12 Pengalaman Kerja
4.13 Kursus Dihadiri
5.0 SKOP PERNIAGAAN
5.1 Aktiviti Perniagaan
5.1.1 Mempromosi, memasarkan serta menjual produk makanan berasaskan sejuk-beku dan makanan konfeksioneri sebagai jualan utama di premis perniagaan.
5.1.2 Menyediakan tempahan untuk kawasan dalam lingkungan 25km meliputi kawasan perumahan, sekolah, universiti, kolej, pejabat / syarikat, café dan restoran serta kedai stesen minyak.
5.2 Produk / Perkhidmatan Yang Ditawarkan
5.2.1 Kedai D'Zafran Enterprise ini menawarkan produk seperti berikut:
a) Pembuatan karipap.
b) Pembuatan samosa.
c) Pembuatan pizza (pelbagai perasa).
d) Pembuatan pastri / biskut dan kek.
5.2.2 Manakala perkhidmatan adalah seperti:
a) Menerima tempahan untuk majlis keraian seperti majlis hari jadi dan tempahan kuih hari raya.
b) Menyediakan perkhidmatan pesanan dan penghantaran produk kepada pelanggan.
c) Menerima tempahan hamper dari syarikat dan individu.
d) Menerima tempahan dan pesanan daripada pejabat atau syarikat untuk jenis produk pastri ringan (bagi jamuan mesyuarat, forum kecil, perjumpaan minum petang dan sebagai).
5.3 Potensi Perniagaan
5.3.1 Berdasarkan kepada analisis dan kajian pasaran yang dibuat, perniagaan ini mempunyai potensi yang cukup besar untuk dikembangkan khususnya di sekitar kawasan taman perumahan Taman Seri Gombak.
6.0 RANCANGAN PENGURUSAN
6.2 Fungsi dan Tanggungjawab
6.2.1 Pemilik / Pengurus
a) Mengawasi, mengawal dan mengurus perjalanan operasi dan kewangan syarikat dari semua aspek.
b) Mengawal pengeluaran keluar masuk bahan mentah.
c) Memastikan proses pembuatan produk mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
d) Bertindak sebagai penghantar bekalan sekiranya perlu.
6.2.2 Bahagian Pemasaran
a) Terdiri daripada pengurus dan pekerja sebagai kumpulan pemasaran.
b) Merangka program-program promosi yang bakal dijalankan di lingkungan kawasan sasaran.
c) Menjalankan tinjauan terhadap pasaran serta mendapatkan maklum balas pengguna terhadap kualiti produk.
d) Mencari pasaran-pasaran dan produk baru yang berpotensi untuk diperkenalkan kepada pelanggan.
e) Mewujudkan dan merangka satu sistem di mana pelanggan dan syarikat dapat menjalinkan suatu hubungan yang berkekalan.
6.2.3 Bahagian Pembuatan
a) Terdiri daripada pekerja sambil diseliakan oleh penyelia.
b) Merupakan kumpulan yang menghasilkan dan memastikan pengeluaran kesemua produk adalah mengikut jadual yang ditetapkan.
c) Memastikan kualiti produk sentiasa dalam kawalan dan berada pada tahap yang terbaik.
d) Memastikan kesemua peralatan dan kelengkapan sentiasa diselenggara dengan baik dan selamat digunakan.
e) Memastikan stok bahan mentah sentiasa mencukupi.
6.2.4 Bahagian Jualan
a) Memastikan susun atur barang-barang jualan dikedai sentiasa mencukupi dan memenuhi kehendak pelanggan apabila diminta.
6.3 Gaji dan Ganjaran
6.3.1 Perniagaan D'Zafran Enterprise sentiasa memastikan hubungan yang baik antara pekerja dapat dikekalkan dengan menyediakan pakej gaji yang berpatutan. Gaji dan ganjaran kakitangan untuk tahun yang pertama adalah seperti di bawah:
6.4 Belanja dan Pengurusan
6.4.1 Butir-butir yang terkandung di dalam perbelanjaan mengurus D'Zafran Enterprise adalah seperti berikut:
6.5.1 Pengurusan perniagaan merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada kejayaan sesebuah perniagaan. Pengurusan yang sistematik dan dinamik dapat memastikan syarikat kami sentiasa dapat mengekalkan dan memperbaiki prestasi ke arah yang lebih baik dan maju. Amalan dan strategi pengurusan yang dipraktikkan di sini meliputi:
a) Mengamalkan budaya bekerja dalam berkumpulan atau berpasukan (teamwork) di kalangan para pekerja.
b) Memberi peluang latihan yang berterusan kepada setiap pekerja meliputi aspek latihan pembuatan dan pengeluaran produk di samping latihan pengurusan dan pemasaran.
c) Memastikan maklum balas daripada pelanggan dan pekerja turut diberi perhatian dengan mengadakan sesi khas dalam mesyuarat bulanan di mana perbincangan antara pihak pengurusan dan pekerja diadakan bagi mengatasi dan memperbaiki segala kelemahan.
d) Membuat analisis prestasi syarikat pada setiap akhir tahun dan berusaha untuk mendapatkan taraf pensijilan ISO dan sebagainya.
7.0 RANCANGAN TEKNIKAL & PENGELUARAN
7.1 Kemudahan Asas
7.1.1 Premis perniagaan ini terletak di kawasan perumahan yang berkepadatan sederhana tinggi. Kemudahan infrastruktur yang sedia ada meliputi telekomunikasi, bekalan elektrik dan air telah lama lengkap. Kawasan ini dikatakan strategik terletak tidak jauh dari pusat bandaraya yang mana di sekitarnya terdapat beberapa pusat pengajian tinggi, kolej-kolej dan pejabat-pejabat awam dan swasta. Walaupun ruang kedai yang terhad ia masih dapat mempamerkan produk dengan baik dan memberikan keselesaan kepada pelanggan yang datang berkunjung.
7.2 Harta Tetap dan Peralatan yang Dimiliki
7.2.1 Memandangkan perniagaan ini telah dijalankan secara kecil-kecilan oleh pemilik sejak setahun yang lalu, maka D'Zafran Enterprise telahpun memiliki beberapa peralatan asas yang dibeli secara berperingkat-peringkat mengikut kemampuan perniagaan pada masa ini. Aset tetap dan kelengkapan kedai yang telah dimiliki setakat ini adalah seperti berikut:
7.3 Harta Tetap Kelengkapan yang Diperlukan
7.3.1 Sungguhpun D'Zafran Enterprise menjalankan operasinya mengeluarkan produk secara kecil-kecilan dengan beberapa peralatan dan kelengkapan asas yang sedia ada, namun pertambahan beberapa peralatan yang sesuai dan khusus amat diperlukan. Kelengkapan dimaksudkan seperti jadual di bawah:
7.4 Stok Bekalan Bahan Mentah
7.4.1 Stok bekalan bahan-bahan akan dikawal kuantiti dari semasa ke semasa bagi mengelakkan kerosakan serta bagi mempastikan bahan-bahan tersebut sentiasa dalam keadaan baik dan berkualiti agar menjamin penghasilan produk yang baik. Namun demikian, apabila pusat penyimpanan telah didirikan, bekalan bahan-bahan tidak menjadi masalah kerana dapat disimpan sendiri dan dapat menjimatkan kos perbelanjaan.
7.5 Senarai Pembekal Barang Niaga
7.5.1 D'Zafran Enterprise telahpun mengenalpasti pembekal yang dapat membekalkan pelbagai kelengkapan serta bahan-bahan mentah membuat kek, roti dan pastri. Pembekal tersebut ialah:
7.6.1 Butiran susun atur premis niaga seperti di Lampiran 1.
7.7 Carta Aliran Proses Kerja (Bakeri)
7.7.1 Proses pembuatan menghasilkan makanan konfeksioneri (bakeri) dipaparkan seperti di Lampiran 2.
7.8 Anggaran Belian Untuk Tiga Tahun
7.8.1 Anggaran yang disediakan di bawah anggaran belian bahan mentah yang meliputi bahan mentah yang biasa digunakan dalam pembuatan makanan sejuk-beku juga konfeksioneri. Dianggarkan penambahan peruntukan perbelanjaan untuk pembuatan naik sebanyak 5% (LIMA PERATUS) setahun berlaku sama ada disebabkan oleh faktor penambahan saiz pasaran atau kenaikan harga bahan mentah. Ini ditunjukkan di dalam senarai seperti di bawah:
7.9.1 Di antara strategi perkhidmatan yang diaturkan oleh pihak syarikat adalah seperti:
a) Penyediakan perkhidmatan menerima tempahan dan membuat penghantaran terus kepada pelanggan.
b) Menguruskan majlis keraian / harijadi untuk 50 orang.
c) Menyediakan perkhidmatan membuat hamper kepada individu dan syarikat.
d) Menyediakan perkhidmatan penghantaran untuk pejabat perniagaan untuk minum petang, forum dan sebagainya.
e) Mewujudkan perkhidmatan tempahan melalui internet.
f) Memberikan perkhidmatan yang cekap, pantas dan efisyen dan sentiasa mempertingkatkan lagi merujuk kepada maklum balas pelanggan.
7.10 Anggaran Kos Pengeluaran dan Keuntungan Kasar
7.10.1 Butiran anggaran kos pengeluaran dan keuntungan kasar seperti di bawah:
8.0 PEMASARAN
8.1 Perkhidmatan Dan Harga Yang Ditawarkan
8.1.1 Syarikat menyediakan pelbagai jenis produk makanan sejuk-beku dan konfeksioneri. Senarai produk disenaraikan seperti di bawah:
8.2 Kumpulan Sasaran
8.2.1 Kumpulan sasaran yang dikenalpasti sebagai sebahagian daripada pelanggan meliputi:
a) Penduduk-penduduk bermastautin di sekitar kawasan perumahan Taman Seri Gombak.
b) Kumpulan pelajar-pelajar dari institusi pengajian tinggi.
c) Kumpulan pekerja-pekerja dari sektor awam dan swasta di sekitarnya.
d) Kumpulan pelajar-pelajar daripada sekolah rendah dan sekolah menengah di sekitarnya.
e) Pelanggan restoran.
f) Pelanggan stesen minyak.
g) Pengedar perseorangan.
h) Internet (Laman Web).
8.3 Kawasan Pasaran
8.3.1 Kawasan pasaran yang dikenalpasti berpotensi untuk dipasarkan meliputi kawasan berkeluasan 25 (DUA PULUH LIMA) kilometer persegi atau dalam radius 5 (LIMA) kilometer. Kawasan yang dikenalpasti secara tempatan meliputi:
a) Kawasan di sekitar premis perniagaan dan kawasan perumahan sekitar Taman Seri Gombak.
b) Kawasan kantin dan di Kolej Kediaman Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
c) Kawasan Kantin Tabika, Sekolah Rendah dan Menengah di sekitar.
d) Kawasan Pejabat Kerajaan dan Swasta (Telekom, Pos Malaysia dan sebagainya).
e) Kawasan restoran dan di sekitarnya.
f) Stesen minyak yang berhampiran.
g) Masjid dan surau di sekitar.
8.4 Pesaing
8.4.1 Di kawasan perumahan Taman Seri Gombak ini sendiri telah terdapat beberapa pengusaha kecil-kecilan yang turut mengusahakan produk yang sama, dan difahamkan mereka juga baru memulakan perniagaan masing-masing secara persendirian. Namun begitu, ianya adalah merupakan pesaing kepada D'Zafran Enterprise dalam perniagaan ini. Di antara pesaing tersebut ialah:
8.5 Saiz Pasaran
8.5.1 Berdasarkan analisis yang dibuat merujuk kepada jumlah keseluruhan kumpulan sasaran, dianggarkan daripada 10 (SEPULUH) orang pelanggan, 2 (DUA) orang atau dengan kata lain 20% (DUA PULUH PERATUS) daripada jumlah keseluruhan adalah merupakan pelanggan berpotensi (rujuk 8.6). Formula andaian saiz pasaran adalah seperti berikut di bawah:
Saiz Pasaran = Angka berpotensi(%) X Bilangan penduduk
Maka saiz pasarannya ialah;
j pasaran = 20% X 68,300 = 13,660 u
8.6 Kuasa Beli Pelanggan
8.6.1 Daripada data-data yang diperolehi melalui tinjauan ke beberapa premis perniagaan, pejabat, sekolah dan juga rumah kediaman di mana terdapat kira-kira 68,300 (ENAM PULUH LAPAN RIBU dan TIGA RATUS) orang penduduk di kawasan perumahan Seksyen 6 Taman Seri Gombak dan sekitarnya. Sejumlah 20% (DUA PULUH PERATUS) angka tersebut adalah merupakan saiz bagi kuasa membeli yang berjumlah 13,660 (TIGABELAS RIBU ENAM RATUS dan ENAM PULUH) u. Ini akan menghasilkan pendapatan dengan jangkaan sebanyak RM124,400.00 (Rgt SATU RATUS DUA PULUH EMPAT RIBU dan EMPAT RATUS) sebulan. Butir-butir kuasa membeli disenaraikan seperti di bawah:
8.7.1 Berdasarkan kepada analisis pesaing (rujuk 8.4), didapati peratusnya adalah rendah untuk lingkungan kawasan sasaran pasaran ini. Namun faktor lain perlu diambil kira seperti lokasi perniagaan yang juga mempunyai lingkungan kepadatan dan juga pesaing oleh pengusaha daripada luar kawasan mahupun pengusaha kecil-kecilan daripada rumah dan sebagainya. Oleh itu sasaran syer pasaran dianggarkan sekitar 20% (DUA PULUH PERATUS).
8.8 Anggaran Jualan
8.8.1 Bagi memperoleh angka anggaran jualan sebulan, kita merujuk kepada formula:
j anggaran = Syer pasaran(%) X Kuasa beli
Maka itu menjadikan; 20% X RM124,400.00 = RM24,880.00 sebagai anggaran jualan sebulan.
8.9 Strategi Pemasaran
8.9.1 Promosi
Di antara strategi promosi yang dilakukan oleh D'Zafran Enterprise bagi memperkenalkan perniagaan kepada pasaran adalah:
a) Mengekalkan hubungan peribadi yang baik dengan pelanggan dengan mencipta sistem keahlian untuk pelanggan tetap dan sebagainya.
b) Memberikan profil perniagaan kepada bakal–bakal pelanggan besar seperti syarikat-syarikat untuk mendapatkan kontrak membekal secara berkekalan.
c) Mengedarkan pamplet dan brosur secara berkala pada kawasan-kawasan strategik yang menjadi laluan sibuk orang ramai seperti stesen LRT, bas dan sebagainya.
d) Memasang banner dan bunting sebagai salah satu langkah mempromosi pelancaran / pembukaan kiosk.
e) Mengagihkan kad perniagaan kepada bakal pelanggan yang berpotensi.
f) Menyediakan uniform yang seragam dan kemas kepaada para pekerja sebagai mencipta imej korporat pada premis agar menjadi tanda niaga yang baik kepada pelanggan.
8.9.2 Lokasi
Lokasi premis terletak di kawasan yang mudah dilihat iaitu berhadapan jalan besar Taman Seri Gombak, berdekatan dengan pasaraya, bank, sekolah, pejabat swasta dan sebagainya. Aktiviti perniagaan yang lain yang terdapat di sekitarnya menjadikan kawasan ini sebagai tumpuan pelanggan dan menjadikannya lokasi yang strategik.
8.9.3 Harga
Penetapan harga yang diletakkan ke atas produk dan perkhidmatan yang ditawarkan adalah berpatutan, kompetitif dan ia berkonsepkan ‘price-follower’ atau harga pasaran iaitu mengikut kadar pasaran seperti yang ditetapkan pesaing-pesaing lain.
8.9.4 Produk
Produk yang ditawarkan kepada para pelanggan adalah berkualiti dan setara dengan harganya. Perniagaan juga
sentiasa mengikuti perubahan semasa ekonomi dan kehendak pasaran supaya perkhidmatannya sentiasa kekal kompetitif dan diterima pelanggan.
9.0 ASPEK KEWANGAN
9.1 Kos Pelaburan Perniagaan
9.1.1 Berdasarkan perancangan untuk menjalankan perniagaan ini, D'Zafran Enterprise telah menganggarkan kos pelaburan bagi menjana perniagaan seperti berikut:
Sumber kewangan yang diperlukan akan diperolehi daripada pembiayaan sendiri adalah sebanyak RM50,000.00, manakala bakinya iaitu pembiayaan RM30,000.00 lagi akan diperolehi dari pihak MARA.
9.2 Anggaran Aliran Wang Tunai dan Penyata Kewangan
9.2.1 Penyata Aliran Tunai Sebelum Pembiayaan
Butir transaksi lazim yang dilaksana sebelum pembiayaan perniagaan terkandung di dalam Penyata Aliran Tunai (berakhir 31/12/2007) dimaksudkan seperti di Lampiran 3.
9.2.2 Penyata Aliran Tunai Selepas Pembiayaan
Manakala selepas pembiayaan perniagaan, transaksi lazim selepas pembiayaan terkandung di Penyata Aliran Tunai (berakhir 31/12/2007) dimaksudkan seperti di Lampiran 4.
9.2.3 Penyata Kos Pengeluaran
Seperti diamalkan oleh mana-mana syarikat perniagaan, lazimnya setiap hujung tahun satu langkah menutup akaun perniagaan perlu dilakukan bertujuan memeriksa aliran akaun di samping dapat mengetahui keseluruhan kos pengeluaran yang telah dilaksana. Justeru, disenaraikan penyata kos pengeluaran berakhir pada 31 Disember 2007 seperti di Lampiran 5.
9.2.4 Penyata Untung Rugi
Sepertimana yang lazim diamalkan, penyata untung rugi akaun syarikat berakhir pada 31 Disember 2007 adalah seperti di Lampiran 6.
9.2.5 Penyata Kunci Kira-Kira
Penglibatan D'Zafran Enterprise dalam perniagaan ini dapat diukur melalui penyata kunci kira-kira yang berakhir pada 31 Disember 2007 sepertimana disenaraikan di Lampiran 7.
10.0 JUSTIFIKASI dan PENUTUP
10.1 Berdasarkan kepada perancangan dan unjuran pendapatan yang telah dibentangkan, D'Zafran Enterprise amat berkeyakinan bahawa perniagaan yang diceburi ini akan memberikan pulangan yang lumayan. Unjuran dan anggaran yang dibuat untuk tahun pertama operasi selepas pembiayaan agak konservatif kerana mengambil kira faktor perniagaan yang masih di peringkat awal di mana promosi dan pemasaran baru dilancarkan.
10.2 Kajian dan perancangan yang sistematik telah dirangka bagi membolehkan perniagaan ini berjalan dengan lancar dan seterusnya dapat mencapai sasaran keuntungan yang telah dirangka. Oleh itu syarikat D'Zafran Enterprise amat optimis dengan perniagaan ini dan yakin ia berdaya maju dan mampu berkembang di masa hadapan.